Zanim zaczniecie projektować aplikację mobilną, doradzamy najpierw zapoznać się z gamą wskazówek i wartościowych rozwiązań, które będą wpływały na stan jakości aplikacji i emocje użytkowników. Wytyczne te określane są przez system, na którym projektuje się produkt.
My przedstawimy wskazówki, które będą związane z projektowaniem aplikacji na iOS, Androidzie oraz Windows Phone.
Mobile nieustannie zwiększa swoją moc. W tym wpisie dowiecie się jednak o wskazówkach, na które warto zwrócić uwagę, skupiając się na danym rodzaju designu. Zastosowanie się do wytycznych na pewno na przyszłość ochroni Was przed ewentualnymi problemami i pomoże Wam projektować aplikacje mobilne bardzo efektywnie.
Kluczem do dobrego, nowatorskiego projektowania aplikacji mobilnej są słowa UI/UX – User Interface/User Experience. Jeśli zdecydujecie się na projektowanie według tej filozofii, powinniście zapoznać się z jej głównymi normami.
UX to rodzaj projektowania, z którym ściśle współgra branża technologiczna. Ten sposób projektowania dąży do tego, by produkt odpowiadał potrzebom osób, które z niego korzystają oraz kontekstowi użytkownika.
UI natomiast wyznacza poziom designu aplikacji. Aplikacje mają być podobne do siebie, gdyż ważna jest taka ich postać, która będzie rozpoznawalna, a forma przewidywalna. Oczywiście można porzucić ten schemat, ale trzeba mieć na uwadze to, aby aplikacja była zaprojektowana logicznie i aby w przyszłości były widoczne efekty jej działania.
Cele UX:
– łatwe i przyjemne dla użytkownika posługiwanie się aplikacją – wdrożenie działań, które będą podpowiadać mu o tym, jakie następne kroki powinien wykonać w aplikacji
– działanie zgodnie z zasadą czytelności – wprowadzenie przejrzystej treści każdego rozmiaru, widocznych ikon, zrozumiale informujących do czego mają posłużyć
– sprawne działanie aplikacji
– aplikacja w pełni funkcjonalna i użyteczna.
Dzięki tym zasadom użytkownicy wykazują chęć skorzystania z aplikacji, gdyż dostarcza im ona pozytywne emocje. Pamiętajcie, jeśli Klient będzie zadowolony z Waszego produktu, bardzo możliwe, że skorzysta z niego ponownie!
Nowoczesne typy w wyglądzie aplikacji mobilnych:
Flat Design – „spłyca” detale interfejsu użytkowników, aby wpłynąć na lepszą jego efektywność w działaniu. Można przez to rozumieć, m.in. posłużenie się kanciatymi krawędziami, jednocześnie rezygnując z gradientów czy cieni; niewymiarowość i brak efektu 3d, a także skoncentrowanie się tylko na wzajemnej zależności między ikonami, typografią oraz kolorem.
Material Design – stanowi grupę wskazówek, wdrożoną, analizowaną i rozwijaną przez Google. Również cechuje się minimalizmem i „spłyceniem”. W ramach jego działania funkcjonuje technika nagromadzania warstw, co sprawia, że dodawane elementy mimo spłycania będą „zgłębiane”, szczególnie wyraźne i w pełni jasne dla użytkowników. Dodatkowo stosuje się go również tworząc animacje. Te kolejne dodawane elementy oraz animacje stanowią drogowskaz – są źródłem informacji dla klientów na temat tego co się dzieje, co jest wynikiem czego i jak przebiega akcja.
Flat Design a Material Design – różnice:
– Flat Design to świetne rozwiązanie w oddziaływaniu cyfrowym, zmaga się jednak z pewnymi ograniczeniami – jest czasem mniej intuicyjny niż Material Design, ten nieco dalej zaprowadza projekt w kwestii komunikowania się z userem. Jest to skutek trzeciej różnicy, która wiąże się z kompletnym designem danych elementów
– Material Design jest wielowymiarowy na skutek użycia osi Z
– W obu przykładach wyróżnia się minimalizm, jednak Flat Design jest nieco prostszy i rezygnuje z wszystkich form, oprócz płaskich.
Teraz trochę o najważniejszych wskazówkach, które warto poznać chcąc zaprojektować i zbudować aplikację mobilną dla systemów, które opierają się na Flat Designie.
Ikona – z systemu iOS jest kształtu superelipsy. Zwykły gradient wymieniono na lekki, trochę mocniej rozproszony cieniami. Apple nadal nie ma formalnego szablonu, w związku z tym podczas projektowania można użyć jego nieoficjalnego modelu.
Font – Apple używa domyślnej – Helvetica Neue. Oprócz niej wyróżnia się jeszcze dodatkowe zamienne. Czasem problemem dla klienta może być uzyskanie licencji na czcionkę, która jest komercyjna, zastrzeżona. Wtedy warto posłużyć się bazą czcionek, które stosuje się w aplikacjach mobilnych.
Kolorystyka- W okresie przechodzenia w nową wersję iOS Apple zaczęło posługiwać się dokładną, żywą kolorystyką. Podczas projektowania aplikacji, użytkownik może użyć domyślnych wariantów bądź zastosować swoją, indywidualną kolorystykę. Szczególnie sprawdzi się to dla firmy, która zechce wyodrębnić swoje produkty spośród innych firm.
Material Design – prostota, siła, funkcjonalność. W ramach tego typu wyglądu wyróżnia się trzy filary:
– metaforyczność – zastosowanie licznych właściwości dążących do szybkiego nakierowania użytkowników na cel, do którego chce trafić. Użytkownik może je dotknąć, ruszać nimi, nie naruszając jednocześnie zasad fizyki.
– wizualizacja – wszystkie elementy graficzne ściśle ze sobą współgrają – fonty, kolory, rozmieszczenie przestrzenne. Elementy te są ułożone według określonego porządku, co ma przełożenie na efekt działania.
– płynność – użytkownicy pokonują pewne kroki w sposób, nie wpływający na jego uwagę.
Windows Phone i Modern UI
Aplikacje jakie tworzy się w ramach tej sieci swoje działanie opierają na Modern UI. To wewnętrzne określenie kodowe języka w jakim projektuje się Microsoft, który opiera się szczególnie na typografii.
Interfejs oparty na zasadach Modern UI cechuje się:
– czytelnymi napisami,
– minimalistycznymi piktogramami,
– brakiem gradientów,
– brakiem zaokrąglenia krawędzi elementów,
– intensywnie kontrastową barwą.
Przy projektowaniu aplikacji do tego systemu, należy pamięć, aby:
– zastosować animacje – aplikacja będzie bardziej dynamiczna,
– nie rozpraszać użytkownika – należy zadbać o to, aby użytkownik naszej aplikacji nie pogubił się w niej,
– istniała funkcja informacyjna – należy stworzyć wskazówki oraz zapewnić pomoc użytkownikowi, który się zagubił.
Dobra aplikacja może być dla firmy dużym zyskiem, szansą na to, że klient skorzysta z niejednego produktu, a także pomoże wykreować pozytywny wizerunek firmy.