-->

blog

Gry i aplikacje mobilne – płatności

W jaki sposób ustala się ceny w grach? Które gry zarabiają szczególnie dużo? Jaka jest perspektywa zakupów w aplikacjach oraz grach mobilnych?

Już na wszystko odpowiadamy… 

Aby wykonać jakąkolwiek aplikację mobilną, zawsze trzeba liczyć się z tym, że poniesiemy jakieś koszty. Każdy projekt jest inny i każdy oznacza inne pieniądze. Pomimo tego, nadal każdy może pobrać wiele aplikacji ze sklepów Google Play oraz App Store całkiem za darmo. Deweloperzy jednak wiedzą co robią. Po prostu wykorzystują właściwy model monetyzacji aplikacji, który pokrywa wszystkie nakłady pieniężne, a przy tym wypracowuje zysk – a aplikacja w dalszym ciągu jest oferowana do pobrania bezpłatnie.

Dzięki zastosowaniu odpowiednich metod, darmowa dla klientów aplikacja może przynieść konkretne zyski. Do pewnego czasu twórcy aplikacji silnie stawiali na wyświetlanie reklam w obrębie aplikacji. W dzisiejszych czasach taka metoda nie jest już tak opłacalna. Zazwyczaj stosuje się ją wraz z innymi schematami.
Zakupy w obrębie aplikacji zdecydowanie górują jeśli chodzi o wytwarzanie zysków z aplikacji.

 

Model In-App Purchases

Podczas monetyzacji za pośrednictwem mikropłatności najczęściej spotykamy się ze sprzedażą jakiegoś uzupełniającego dodatku, w ramach którego trzeba spełnić jakieś warunki, albo, który jest niedostępny. IAP jest najlepszy dla gier mobilnych, w obrębie których można zdobywać dodatkowe poziomy, umiejętności, albo wirtualne pieniądze, za które będziemy mogli dokonać następnych płatności w grze. Kluczowe jest, by zachować odpowiednią immersję gracza, który każdą czynność wykonuje nie opuszczając przy tym aplikacji mobilnej.

Główne rodzaje transakcji In-App Purchase to:

eksploatacyjne – w przypadku ich użycia, zawsze wtedy trzeba dokonać zakupu . Za to mogą zostać przyznane dodatkowe punkty, albo wirtualne pieniądze

nie eksploatacyjne – tutaj po transakcji w dalszym ciągu jest dla nas dostępne, to co kupiliśmy

subskrypcje nieodnawialne – ponosimy określoną opłatę za jakieś opcje, czy treści i mamy dzięki temu do nich dostęp przez wskazany czas

automatyczne odnawiane subskrypcje – zakup jednorazowy, dzięki któremu mamy dostęp do danych treści na określony czas, a kiedy dobiega on końca – automatycznie przedłuża się dostęp i zostaje pobrana opłata za następny.

To nie wszystkie scenariusze, jednak już te wymienione stanowią pewien zarys tego, dla jakiego rodzaju aplikacji omawiany model może okazać się celny. Jeżeli mamy aplikację, która w swoim działaniu bierze pod uwagę elementy, za jakie osoba byłaby skłonna ponieść dodatkowe opłaty i dodatkowo ich implementacja nie stanowi konieczności w bezpłatnej wersji oprogramowania – za każdym razem powinniśmy wykorzystać ten model monetyzacji.

W tym segmencie studia deweloperskie w dalszym ciągu myślą nad kolejnymi sposobami na zamieszczenie bezpłatnej produkcji, w jakiej można dokonać transakcji w późniejszym czasie. Niektóre studia przekładają na mobilne platformy bezpłatne odpowiedniki własnych produkcji wykonanych konkretnie pod stacjonarne konsole.
Zastosowanie modelu IAP w innej produkcji niż tylko w grze to już wyzwanie. Jeśli w aplikacji nie są oferowane opcje, za które użytkownik musiałby ponieść dodatkowe koszty, można wykorzystać go w taki sposób, że będą pobierane pieniądze za dodatkowe funkcjonalności.

Model IAP – zalety i wady

Dużą zaletą implementacji IAP jest to, że użytkownikom oferuje się bezpłatną wersję aplikacji. Klienci mają coraz większą świadomość i większe wymagania, a aplikacji na różnych platformach jest naprawdę bardzo dużo. Nikt nie chce kupować „kota w worku”, więc szuka darmowej wersji, by móc najpierw ją przetestować. Model ten daje deweloperom też dowolność tego jaką kwotę i za jaki produkt odbiorca musi dokonać zapłaty. Jest też bardzo powszechny w kręgu twórców aplikacji, gdyż pomijając prowizje, inne pozostałe środki otrzymują właśnie oni. Narzędzia do implementacji IAP oferowane są przez sklepy, a więc nie jest tu potrzebna integracja z zewnątrz.

Wadą tego modelu jest to, że nie można zastosować go w każdej aplikacji. W przypadku niektórych niestety muszą być one całkowicie płatne. Duża część odbiorców zdecydowanie bardziej woli ponieść jednorazową opłatę za kompletną według nich wersję konkretnej aplikacji. Barierę w zarabianiu poprzez aplikacje stanowi również regulacja w platformach, która ściśle wskazuje na to, że aplikacja daje możliwość transakcji w obrębie aplikacji.

IAP – Decoy Effect

Przy ustalaniu tego jaką kwotę i za co konkretnie nasz odbiorca ma ponieść opłatę, powinno się wziąć pod uwagę specjalne techniki. W kwestii monetyzacji aplikacji, najlepszą metodą jest zastosowanie efektu kontrastu. Tutaj można zastosować różne pakiety, poprzez które łatwo osiągnie się implementację. Nasi odbiorcy w przypadku zakupu danego produktu powinni mieć jakiś punkt odniesienia. Warto dać im wiele możliwości, aby mogli dokonać wyboru.

Perspektywa zakupów IAP w aplikacjach

Transakcje dokonywane w aplikacjach mobilnych są ostatnio silnie rozpowszechnioną metodą monetyzacji. W dzisiejszych czasach daje ona developerom większe korzyści. Zauważalne jest to szczególnie w obrębie gier mobilnych, gdzie coraz bardziej odchodzi się od oferowania w pełni płatnych produkcji na bezpłatne konsole. Deweloperzy silnie muszą dziś walczyć o odbiorców i dbać o jakoś aplikacji, gdyż konkurencja w tej branży jest naprawdę duża. Dochodzi jednak do uprzemysłowienia tego typu rozrywki, co niekoniecznie może podobać się użytkownikom.

Marketing aplikacji jest silnie automatyzowany. Deweloperzy bardzo dobrze integrują transakcję w obrębie aplikacji, kształtują je zachowania oraz doświadczenia wynikające z jej używania. Monetyzacja z wykorzystaniem IAP obejmuje część koncepcji podobnych do sprzedaży w e-commerce.
Zarabianie dzięki aplikacjom zawsze jest rezultatem wielu obmyślonych procesów, ich optymalizowania i integrowania określonych mechanizmów. Odpowiednia rentowność w konkurowaniu z pozostałymi deweloperami jest oczywiści możliwa do uzyskania, ale trzeba dbać o to, by nie brakowało nam klientów, którzy będą w stanie nagrodzić nas za naszą pracę. Umożliwimy im to, gdy zaoferujemy jakąś zachętę w formie korzyści, które można uzyskać dzięki zakupom w aplikacji.

Dobrze przemyślane i przeprowadzone przez nas działanie może spowodować, że z całkowicie darmowej aplikacji będziemy uzyskiwać spore przychody.

Wyceń projekt

Na jaką platformę potrzebna jest aplikacja?

Czy potrzebujesz projekt graficzny?

Czy aplikacja ma łączyć się z innymi systemami?

Ile ekranów przewidujesz w aplikacji?

Opisz w skrócie jakie funkcje będzie zawierać Twoja aplikacja

0/5000

Podaj swoje dane