-->

blog

Co Project Manager powinien wiedzieć na temat projektów mobilnych?

Na początek zajmiemy się kwestią projektowania rozwiązań mobilnych. Chociaż PM nie odpowiada za wykonanie makiet, powinien mieć świadomość tego, co trzeba brać pod uwagę projektując aplikacje na urządzenia mobilne.

1. Produkty natywne
Najpowszechniejsze platformy mobilne wyznaczają wiele dokładnych wskazówek związanych ze strukturą UI. Osoba projektująca aplikację mobilną nie musi podejmować prób wymyślania koła od podstaw, ponieważ może bazować na gotowych detalach interfejsu, polecanych przez producentów konkretnych systemów operacyjnych. Świadomość właściwych praktyk i wskazówek musi mieć osoba projektująca, ale to PM zazwyczaj odpowiada za wyjaśnienie odbiorcy przyczyn doboru wybranych rozwiązań.

2. Tworzenie flow ekranów
Kolejną kwestią projektowania rozwiązań mobilnych jest rosnący nacisk na flow ekrany. Jeśli chodzi o aplikacje mobilne – tutaj poleca się połączenie ekranów przygotowanych do konkretnych segmentów produktu w jeden flow. Jest to sposób przekazania tego, jak odbiorca wejdzie w interakcję z produktem. Właściwie stworzone flow umożliwia odczucie funkcjonowania aplikacji przed procesem jej kodowania i wyłapanie głównych nieprawidłowości.

Kwestia technologii

1. Wśród jakich platform można wybierać?
Aktualnie na rynku rozwiązań mobilnych dominuje platforma iOS oraz Android.

– iOS – dominującym językiem staje się tu powoli Swift. Wcześniej głównym językiem był Objective-C. Zmiana ta jest dość problemowa, gdyż wiąże się z generowaniem sporej ilości błędów od strony developerskiej.
– Android – osoby, które piszą rozwiązania mobilne na ten system, są zobowiązani do korzystania z odmiany Javy. Bez wątpienia zaletą tego przypadku jest to, że rośnie grono osób znających ten język.

2. API
API stosowane jest do przeróżnych celów. Jest wymagane w momencie logowania do aplikacji, podczas procedowania płatności, czy też podczas modyfikowania profilu odbiorcy.

3. Upublicznianie buildów
Pracując nad następnymi wersjami aplikacji z pewnością będzie trzeba zainstalować ją na cele testowe na kilku różnorodnych sprzętach. Jeśli chodzi o Android – tutaj proces ten jest łatwy, jednak sytuacja jest odwrotna w przypadku sprzętów, które funkcjonują na systemie iOS. Z uwagi na bezpieczeństwo Apple nie zezwala na instalację buildów za pomocą linku. Konieczna jest uprzednia konfiguracja na telefonie aplikacji, która służy upublicznianiu buildów na sprzęcie finalnym.

4. Dynamika łącza sieciowego
Pracując nad danym rozwiązaniem mobilnym trzeba mieć świadomość dużego znaczenia obecnie używanego łącza sieciowego. Zdarzy się z pewnością tak, że gdy łącze będzie słabe, aplikacja nie będzie mogła działać płynnie. Czasem też problemy z łączem mogą mieć związek z wyłączeniem wszystkich możliwości łączenia się z siecią www albo telefoniczną. Takie przypadki należy przewidzieć i na wypadek tego stworzyć odpowiedni ekran w aplikacji, który poinformuje osobę o tym, że utraciła ona połączenie z siecią i dopóki go nie odzyska, nie będzie miała wglądu do nowych materiałów. Dzięki temu unikniemy złych opinii w sieci.

Testy rozwiązań mobilnych

1. iOS a Android
Przeprowadzanie testów rozwiązań mobilnych na iOS i Android to coś zupełnie innego. Kluczowy jest tutaj aspekt liczby wersji systemów oraz sprzętów finalnych.
Polityka Apple ma tu mnóstwo plusów. Osoby tworzące tego typu rozwiązania nie muszą martwić się o ich dopasowanie do obszernej ilości modeli urządzeń mobilnych. Biorą pod uwagę jedynie ostatnie 3 albo 4 sprzęty. Ponadto Apple dysponują jedynie kilkoma konkretnymi rozmiarami ekranów. Następnym plusem Apple jest to, że kolejne warianty systemu operacyjnego popularyzują się w szybszym tempie w odróżnieniu od systemu Android. Odbiorcy iOS chętnie podejmują się instalacji aktualizacji, co znacznie normuje otoczenie developerskie.

2. Symulator to nie to samo co rzeczywisty telefon
Nie można mieć 100-procentowej pewności co do symulatorów. Na pewno nie można kwestionować informacji odbiorcy próbującego ogłosić, że na jego sprzęcie aplikacja nie działa prawidłowo. Symulator powinien być traktowany wyłącznie jako pomoc.

3. Nie działa? Dziwne – u mnie działa
Niekiedy czasem jest tak, że aplikacja działa na identycznych modelach sprzętu z jednakowym systemem operacyjnym w sposób różny. Oddziałuje na to wiele aspektów, których zdefiniowanie nie jest łatwe i wiąże się z koniecznością podpięcia się pod dany sprzęt przez fachowca. Taki sposób sprawdzania przyczyn błędów niestety czasem jest bardzo trudny, a nawet niewykonalny. W takiej sytuacji trzeba upewnić się, czy klient zainstalował aktualną wersję systemu i najnowszą wersję produktu. Następnie należy szczegółowo dowiedzieć się od niego, jakie działania wykonuje i trzeba wykonać je u siebie. Jeśli taki sposób nie będzie pomocny, należy po prostu osobiście spotkać się z klientem i sprawdzić, jak to wygląda na jego sprzęcie.

Wyznaczanie kolejności działań w projektach rozwiązań mobilnych

1. Równorzędność działań nad rozwiązaniem i API
Aplikacja i API muszą być równolegle rozwijane. Ponadto warto też spróbować opracować przy API główne pytania odpowiednio wcześniej. Dzięki temu programista nie będzie musiał czekać pracując nad poszczególnymi ekranami na działania po stronie API.

2. Przegląd w sklepie
Po tym, gdy aplikacja zostanie już w pełni wykonana i przetestowana chciałoby się od razu wdrożyć ją do sklepu. Google umożliwia takie działanie jeszcze w tym samym dniu, Apple natomiast nie. Tutaj aplikacja najpierw umieszczana jest w przeglądzie. Wówczas testerzy po stronie Apple biorą ją w swoje ręce i sprawdzają, czy ta działa właściwie i czy spełnia wszelkie wymogi. Dopiero później trafia ona do sklepu. W zasadzie tutaj znajduje się ona w lepszej sytuacji, bo gwarantuje wyższą jakość.

Wyceń projekt

Na jaką platformę potrzebna jest aplikacja?

Czy potrzebujesz projekt graficzny?

Czy aplikacja ma łączyć się z innymi systemami?

Ile ekranów przewidujesz w aplikacji?

Opisz w skrócie jakie funkcje będzie zawierać Twoja aplikacja

0/5000

Podaj swoje dane