Aplikacje mobilne – jak wypromować?
Wdrażając na rynek nowe aplikacje mobilne powinno się zadbać o szybką i efektywną promocję. Aplikacje mobilne skłonne są bowiem do szybkiej dezaktualizacji, wnoszenia zmian, wprowadzania kolejnych funkcji. Zważając na ten efekt, w celu zachowania spójnej komunikacji trzeba postarać się o szybkie i skuteczne zrobienie tego.
Metody promocji są przeróżne. My przedstawimy te najlepsze naszym zdaniem, które dodatkowo nie pociągają za sobą zbyt wysokich kosztów.
- Influencerzy – Obecnie influencerzy pomagają nam w promocji praktycznie wszystkiego, co chcemy. Warto więc posłużyć się nimi chcąc wypromować aplikację mobilną, trzeba jednak dokładnie przemyśleć ich dobór. Powinny to być osoby, które oprócz posiadania doskonałej wiedzy z dziedziny, której aplikacja dotyczy, mogły pochwalić się też wiedzą z zakresu techniki, nowoczesnych technologii. To z pewnością da nam większą wiarygodność.
- Blog -Aplikacje mobilne mogą też zostać wypromowane za pośrednictwem bloga. Trzeba jednak rozpatrzeć 2 sytuacje:
– kiedy nasz blog już istnieje, od dłuższego czasu działamy w danej dziedzinie, a teraz chcemy włączyć do naszej oferty aplikację mobilną
– kiedy nie mamy jeszcze bloga i będziemy budować go w oparciu o aplikację mobilną
Sytuacja druga jest na pewno prostsza. Tutaj mamy styczność z typowym content marketingiem. Chcemy stworzyć strategię opierając się o fakty dotyczące aplikacji, przedstawiamy w jaki sposób można ją wykorzystać, rozbudowujemy aplikację poprzez dodanie nowych wartości na naszym blogu, znacznie rozszerzając jej funkcjonalność. Przypadek drugi jest niestety trudniejszy. Poprzez nagłą zmianę tematyki możemy łatwo zrazić naszych odbiorców. Nachalnie próbujemy wtedy wypromować swoją aplikację, co może nie spodobać się czytelnikom. Trzeba być wtedy nieco ostrożnym. Jednak jeśli nie będziemy przesadzać i tylko delikatnie wspomnimy co jakiś czas o naszej aplikacji – nie powinniśmy ich tym przestraszyć.
- Media społecznościowe – Media społecznościowe to z pewnością klucz do każdej promocji. Dlatego w zależności od tego jaki rodzaj aplikacji tworzymy, możemy wybrać jedną, konkretną platformę bądź wspominać o niej na wszystkich dostępnych fanpage’ach. Powinniśmy jednak właściwie dopasować metodę komunikacji do danej platformy. Np. na Instagramie warto posłużyć się screenshotami, filmami promocyjnymi, natomiast na Facebooku – trzeba głębiej wejść w interakcję z odbiorcami, zachęcać ich do rozmowy, poprosić społeczność o konsultację itp.
- Email marketingi – Bardzo łatwo wzbudzimy zainteresowanie naszą aplikację, kiedy dołączymy informacje o niej do naszego newslettera. W szczególności jeśli raczej nie wykorzystujemy reklam do naszych wiadomości.
- Film demonstracyjny – Aplikacje mobilne stanowią zazwyczaj złożony temat. Nie każda jest intuicyjna, wyróżnia się takie, które przeznaczone są dla ścisłej grupy specjalistów i stanowią skomplikowane funkcje. W tej sytuacji najlepiej wykorzystać film demonstracyjny. Stworzenie krótkiego, ciekawego wideo, które będzie informowało na czym polega aplikacja może być bardzo dobrym sposobem na promocję. Trzeba tu przede wszystkim podkreślić wszystkie wartości płynące z aplikacji. Nie powinno podawać się informacji o jej działaniu, czasie produkcji oraz liczbie jej twórców. Kluczowe informacje dotyczą tego jak ona działa.
- Alternatywne sklepy z aplikacjami – Swoje aplikacje można wprowadzić do App Store’ów. Jest to opłacalne rozwiązanie z tego względu, że tam łatwo osiągną rangę „najpopularniejszych aplikacji mobilnych”. W sklepie Google będzie to już trudniejsze do osiągnięcia z powodu znacznie większej konkurencji. Bardzo często promocja w takich sklepach nie pociąga też za sobą zbyt wysokich kosztów.
- Nagrody – Warto też zgłosić się do wielu różnych nagród, które wskazują najlepsze aplikacje mobilne. Tam każdy kto jest zainteresowany nagrodą usłyszy o Waszych aplikacjach. Nawet kiedy nie uda się wygrać, mimo wszystko będziemy uznani „kandydatem do nagrody na najlepszą aplikacje mobilną”.
- Właściwe słowa kluczowe – To bardzo szczególna rzecz. Należy pamiętać o zoptymalizowaniu aplikacji oraz opisów w sklepach jak najlepiej dobierając do siebie słowa kluczowe. Spora część użytkowników nie szuka aplikacji po jej nazwie, ale funkcjonalnościach. Dlatego należy dobrać frazy kluczowe tak, by bardzo dobrze je opisywały.
- Grupy na Facebooku – Warto dołączyć do wielu różnych grup istniejących na Facebooku. Można wybrać takie, które tworzą osoby o zainteresowaniach odpowiadających dziedzinie, która wiąże się z Waszą aplikacją. Jednak równie dobrze mogą to być też grupy, do których należą przedsiębiorcy czy programiści, których możecie zainteresować swoją aplikacją z różnych stron – finansowych czy technicznych. Kiedy Waszą aplikacją zainteresuje się odpowiednia część społeczeństwa, możecie osiągnąć naprawdę spore korzyści. Dobre rozwiązanie to także przekazanie osobom w grupie czegoś dodatkowego, czego inni odbiorcy aplikacji nie otrzymują.
- Wyraźnie wpadająca w oko ikona – Dobra ikona może wiele zdziałać. W końcu to z nią klient najczęściej spotyka się jako z pierwszą. Należy zadbać o to, by była widoczna, czytelna i łatwa do rozpoznania. Nie należy tutaj działać na szybko. Najlepiej skontaktować się w tej sprawie z fachowcami z branży grafiki i przeprowadzić testy wielu wersji ikony, sprawdzić, która wzbudza największe zainteresowanie.
- Dobre jakościowo screenshoty – W przypadku aplikacji mobilnych, screenshoty powinny odznaczać się wysoką jakością oraz tyczyć się głównych kwestii, które porusza aplikacja. Odbiorcy zazwyczaj dzięki nim ocenią czy dana aplikacja jest warta pobrania czy też nie. Należy właściwie podkreślić cechy wyróżniające Waszą aplikację spośród innych.
- Landing page – Warto zastanowić się też nad landing page’em. Nie trzeba tutaj zbyt wiele kombinować, ważne, by użytkownicy którzy tam trafią mogli zostać szybko przekierowani do App Store’a. Najlepiej pomyśleć również o umieszczeniu tam kodu QR, który ułatwi pobranie aplikacji. Zamieszczając dodatkowo „social sharing buttons” zbudujecie kolejny zasięg, nie ponosząc przy tym kosztów.
- Pop-up na stronie – Na Waszej stronie www możecie zamieścić pop-up, który będzie przekazywał informacje o aplikacji i kierował użytkowników do sklepu, gdzie będzie możliwe jej pobranie. Warto zdecydować się na to rozwiązanie, gdyż może przynieść korzyści a praktycznie nic nie kosztuje.
- Recenzje – Warto postarać się o sporą liczbę recenzji Waszych aplikacji. Można zainteresować nimi osoby na blogu, portalach tematycznych. Można pokierować się opiniami odbiorców. Siła polecenia ma dużą moc – wiele ludzi podejmując jakąś decyzję kieruje się opiniami innych. Można też pomyśleć nad wprowadzeniem na kilka dni bezpłatnego korzystania z aplikacji, a w zamian prosić o opublikowanie recenzji. To rozwiązanie pozwoli szybko pozyskać wielu klientów polecających Wasze produkty.
- Prasa – Bardzo korzystne efekty mogą wypłynąć także z przesłania informacji dotyczących Waszych nowych produktów do czasopism czy gazet – to tanie i szybkie rozwiązanie. Wciąż spora część społeczeństwa czyta różne magazyny i nawet sądzi, że są one wiarygodniejsze niż media elektroniczne.
- Estetyczna strona mobilna – Mobilna wersja strony www również jest kluczową rzeczą. Klient, który trafia na informacje dotyczące Waszej aplikacji często otwiera wtedy Waszą stronę internetową, by pozyskać więcej informacji. W związku z tym powinna odznaczać się ona wysoką jakością, być stworzona zgodnie z wymogami formatu mobile oraz responsywna. Zamieśćcie też na stronie www widoczny odnośnik do ściągnięcia aplikacji, tak by można było łatwo ją pobrać.
- Link do aplikacji w sygnaturze – W sygnaturze, którą dodaje się do wszystkich maili zamieśćcie informacje dotyczącą aplikacji, a także link do jej ściągnięcia. Dzięki temu każda osoba, z którą korespondujesz będzie poinformowana o Waszych nowych produktach.
- Kod QR – Bardzo łatwo pozwala on na przedostanie się do sklepu z aplikacjami, gdzie będzie możliwe ich ściągnięcie. Warto też, abyście w Waszych miejscach pracy umieścili bannery, dzięki którym każdy klient łatwo dowie się wszystkich informacji o Waszych aplikacjach. Aplikacja mobilna przy zastosowaniu kodu QR może też być promowana za pośrednictwem wizytówek. Wystarczy dodać kod do wizytówki, dzięki czemu łatwo zainteresujecie wszystkie nowe osoby Waszą aplikacją.
- Czynne komentowanie – Warto wykorzystać narzędzia monitoringu sieci i włączyć się do rozmowy. Być może ktoś będzie miał problem jak dojechać w dane miejsce, a Wasza aplikacja będzie zajmowała się nawigacją – wtedy warto szybko udzielić pomocy. Można wejść na fora, portale społecznościowe, blogi i uczestniczyć w dyskusji. Możecie też zbudować bazę z pytaniami i odpowiedziami związanymi z Waszymi aplikacjami w ramach FAQ. Osiągnięcie tutaj spore efekty jeśli będziecie właściwie komentować i przedstawiać zalety swoich produktów.
- Konkurs – Urządźcie konkurs! Może to być popularny konkurs na bazie social media, konkurs wewnątrz aplikacji i wiele innych. Ważne, abyście zaoferowali w nim sporą wartość dla uczestników i przemyśleli go w taki sposób, by jego elementy zmusiły uczestników do opowiadania innym o istnieniu Waszej aplikacji.
- Teaser – Zanim dobrze zaczniecie promocję Waszej aplikacji, wypuśćcie teaser. Może on być przekazany w formie wideo, postów w mediach społecznościowych. Najważniejsze, by zawierał w sobie nieco tajemniczości oraz obietnicę na pomysłowe rozwiązanie zagadki. Trzeba jednak trochę uważać. Może stać się tak, że podkręcicie za mocno atmosferę, a następnie Wasze produkty nie sprostają danych oczekiwaniom – wtedy możecie uzyskać skutek, jakiego na pewno byście nie chcieli.
- Wideo instruktażowe – Jest to poradnik, który dokładnie przedstawia sposób działania Waszych aplikacji, korzystania z ich oraz wszystkie ich funkcje. Takie wideo nie musi odznaczać się szczególną atrakcyjnością wizualną i nie musi być ograniczone czasowo. Ważne, aby film był zrobiony tak, żeby po jego obejrzeniu odbiorcy stwierdzili, że korzystanie z Waszej aplikacji nie będzie dla nich problemem.