-->

blog

Aplikacje mobilne – którą technologię wybrać?

1. Aplikacje natywne

Plusy:
– całkowicie natywny UX, a więc wygląd i zachowanie aplikacji jest dokładnie takie, jakie powinno być na konkretnej platformie
– bardzo wydajne aplikacje
– niewielkie wykorzystanie zasobów
– łatwy dostęp do hardware’u, czyli wykorzystanie kamery itd.
– brak uzależnienia od innych rozwiązań z zewnątrz, których pomoc może być zaniechana
– możliwość szybkiej reakcji na aktualizowanie oprogramowania konkretnej platformy mobilnej z uwagi na to, że nie występują pośrednicy
– spore community, jakie utworzyły się w obrębie każdej platformy. Wiąże się to z wieloma dostępnymi rozwiązaniami w sieci, jakich używamy niemal każdego dnia.

Minusy:
– brak jednolitej przestrzeni programistycznej. Języków programowania jest w zasadzie tyle samo, ile platform
– kodem nie można dzielić się pomiędzy platformami – konkretny fragment tej samej pracy będzie więc trzeba powtórzyć tyle razy ile jest platform, na które zamierzamy wdrożyć aplikację.

2. Aplikacje hybrydowe

Plusy:
– raz napisany kod pozwala uzyskać aplikacje na każdą platformę mobilną
– wykorzystywane są bardzo powszechne języki – m.in. HTML.

Minusy:
– aplikacje te nie są tak wydajne, jak rozwiązania natywne
– w dostępie do hardware’u postawione są pewne bariery
– problem dotyczy także UX/UI. Kod pisany jest raz na wszystkie platformy, a więc UX także wychodzi jeden i w związku z tym nie do końca pasuje do konkretnej platformy
– bardzo małe community w stosunku do tych zebranych w obrębie rozwiązań natywnych
– uzależniamy się od dostawców z zewnątrz
– konieczne jest zdobycie nowej wiedzy – dość charakterystycznej dla konkretnego narzędzia.

3. Aplikacje natywne cross-platformowe
Jest to mieszanka najlepszych właściwości dwóch powyższych rozwiązań

Plusy:
– wysoka wydajność i niskie wykorzystanie zasobów sprzętu
– można dostosować w pełni natywny UX/UI
– niemal całkowite pokrycie api hardware’u
– kod może być dzielony pomiędzy aplikacje na określone platformy.

Minusy:
– uzależnienie od dostawców z zewnątrz
– występuje narzut co do rozwiązań natywnych, przede wszystkim na skutek dodatkowego stopnia abstrakcji, który pozwala nam pisać aplikacje w jednym języku
– fragment kodu napisany raz i dzielony jest mały w odróżnieniu od aplikacji pisanych np. w HTML
– kroczące community – możemy napotkać na problem, na który trudno będzie poszukać rozwiązania w sieci.

Które rozwiązanie kiedy wybrać?

– natywne – jest to bardzo pewne rozwiązanie. Przy okazji tutaj mamy możliwość bycia bardzo blisko danej platformy, na jaką piszemy. Ponadto w odróżnieniu od pozostałych narzędzi – wybierając to rozwiązanie najlepiej doprowadzimy aplikację do właściwego wyglądu i zachowania dla konkretnej platformy.

– hybrydowe – tutaj możemy zyskać sporo czasu, a także silnie zredukować koszty. Zaleca się postawienie na to rozwiązanie, jeśli nie chodzi nam o w pełni natywny wygląd. Można je wybrać, jeżeli zależy nam np. na aplikacji na potrzeby imprez.

– natywne cross-platformowe – skraca czas i koszty wytworzenia, ułatwia utrzymanie, a przy okazji – powstała aplikacja nie traci szczególnie na jakości.

Wyceń projekt

Na jaką platformę potrzebna jest aplikacja?

Czy potrzebujesz projekt graficzny?

Czy aplikacja ma łączyć się z innymi systemami?

Ile ekranów przewidujesz w aplikacji?

Opisz w skrócie jakie funkcje będzie zawierać Twoja aplikacja

0/5000

Podaj swoje dane