-->

blog

Aplikacje mobilne – co analizujemy podczas Soft Launchu?

Wykrycie trudności podczas Soft Launchu

Kiedy nasza aplikacja zostanie opublikowana, ważne jest dokonywanie właściwych pomiarów. Niestety czasem osoby obserwują nie te, które powinni.

W dzisiejszym wpisie skupimy się na omówieniu wskaźników natychmiastowych, czyli takich, jakie można badać nawet po kilku dniach od wdrożenia aplikacji mobilnej.

Pomiary w dniu pierwszym

Stwierdza się, że najistotniejszym i najpowszechniejszym miernikiem w tym momencie jest Retencja dnia 1. Znajduje się ona we wszystkich systemach analitycznych udostępnionych na rynku. Przedstawia grupę osób, które korzystają z aplikacji na drugi dzień po zainstalowaniu. Do momentu, gdzie ten wskaźnik prezentuje pierwsze odczucia osób na aplikację, aby podnieść jego wartość, trzeba skupić się na pierwotnej sesji i mocno rozwiniętym stylu graficznym projektu.

Czy ktoś z Was miał kiedyś do czynienia z retencją dnia zerowego w zakresie aplikacji? Na podstawie tego pomiaru zauważamy pewną część osób, które wracają w ciągu doby od zainstalowania. Jest ona bardzo szybka do obliczenia, a przez to bardzo funkcjonalna.

Niektóre aplikacje można też badać wskaźnikiem samouczka. Jego wartość powinna zwiększać się z kolejną wersją.

Następny istotny wskaźnik to konwersja samouczka – liczba użytkowników, którzy skończyli samouczek. Pokazuje on, jak bardzo nasz samouczek jest skomplikowany dla użytkowników.

Podczas analizy warto zwrócić uwagę na stopę pominięcia. Niekoniecznie jego duża wartość równa się z czymś złym. Czasem może być tak, że do aplikacji powrócą nasi doświadczeni użytkownicy, którzy nie chcą kolejny raz mieć styczności z samouczkiem.

Użytkownicy w kwestii samouczka mogą go pominąć, zakończyć, albo go rozpocząć. Można stworzyć specjalny wykres, który pokaże nam, na jakich etapach użytkownicy nas opuszczają.

Jeszcze jeden wskaźnik samouczka to szybkość jego ukończenia. Trzeba mieć na uwadze to, że pewnie wśród naszych użytkowników będą osoby, które poświecą mu więcej czasu.

Nie zawsze poprawne jest myślenie, że jeśli osoby szybko przejdą samouczek, to jest to najlepsza sytuacja. Wskaźnik ten przydaje się mimo wszystko w czasie badania prędkości samouczka. Pozwoli nam uświadomić sobie, jak użytkownicy reagują na wdrażane nowości. Najkorzystniejsze będzie badanie tempa jego ukończenia i jego relację z wymianą samouczka jednocześnie.

Ukończenie samouczka oznacza przejście do aplikacji. Z pewnością od razu nie będziemy mogli liczyć na generalne wskaźniki zachowania użytkowników.

Wskaźniki w tygodniu pierwszym

Powyżej wspomniane wskaźniki pozwolą nam obserwować użytkowników w obrębie naszej aplikacji już w pierwszym dniu po wdrożeniu. Aby jednak zmierzyć niektóre wskaźniki trzeba poświęcić na to nieco czasu.

Warto tutaj skorzystać z grupowego ARPU na określoną liczbę dni. Na podstawie tego wskaźnika zobaczymy jaki jest przybliżony wkład jednej osoby do projektu w czasie jego pierwszych kilku dni po ściągnięciu. Często jest tak, że wskaźnik ten najpierw jest rosnący, a później maleje. Doskonale nadaje się do pomiaru zmian w monetyzacji.

Następny wskaźnik przedstawiający możliwości monetyzacyjne widowni to wymiana pierwszej wpłaty. Oblicza się go bazując na informacjach zgromadzonych w pierwszym tygodniu. Przedstawia na ile chętne są osoby, by dokonywać płatności. Prawidłowo powinien być on rosnący dla każdej kolejnej konwersji.

Ważna jest także retencja w dniu 7. Ukazuje osoby, które po ukończeniu samouczka wróciły do nas.

Został zakupiony więc ruch dla naszej aplikacji w momencie Soft Launchu. Jej sukces zależy głównie od jej powszechności w Internecie. Po upływie tygodnia będzie można zmierzyć wskaźnik powszechności aplikacji, dzięki zestawieniu liczby płacących i niepłacących osób w danym czasie.

Wszystkie opisane tu informacje można zastosować do zmierzenia jakości aplikacji we wczesnym okresie, w okresie Soft Launch, albo po udostępnieniu następnej wersji. Oczywiście możemy też bazować na innych wskaźnikach.

Wyceń projekt

Na jaką platformę potrzebna jest aplikacja?

Czy potrzebujesz projekt graficzny?

Czy aplikacja ma łączyć się z innymi systemami?

Ile ekranów przewidujesz w aplikacji?

Opisz w skrócie jakie funkcje będzie zawierać Twoja aplikacja

0/5000

Podaj swoje dane