-->

blog

Aplikacje mobilne – błędy popełniane w kwestii promocji

Promocja aplikacji mobilnych stawia ostatnimi czasy przed ich twórcami poważne wyzwanie.

Na rynku z aplikacjami mobilnymi jest ich na tyle dużo, że bardzo ciężkie może być tam uzyskanie sławy przez kolejne.

Również utrudnienie stanowią wzrastające koszty zdobycia wiernego Klienta do aplikacji. Osoby tworzące aplikacje mobilne próbują teraz docierać do odbiorców przeróżnymi drogami, które różnią się od tych, jakimi podążają producenci produktów czy usług. Nie jest to wcale łatwe działanie.

Cechą marketingu aplikacji mobilnych jest ukierunkowanie na zwrot inwestycji (RIO). Wskaźnik ten przedstawia zależność pomiędzy wartością klienta a kosztem jego zdobycia. Dodatkowo przybliżony przychód zależy od wskaźnika odejścia klientów, skutkujący zwiększeniem wydatków na pozyskanie nowych odbiorców. W związku z tym ma on ogromne znaczenie. Aby utrzymać Klienta w swojej aplikacji mobilnej trzeba się trochę wysilić, tak samo jak w przypadku, gdy musimy go pozyskać i aktywować.

Przedstawimy Państwu błędy promocji aplikacji mobilnych jakich nie można popełniać, a które niestety się zdarzają.

1. Znaczenie wysokiej pozycji aplikacji w sklepach

Poprzez pracowanie nad wysoką pozycją aplikacji można efektywnie dotrzeć do odbiorców sklepów z aplikacjami oraz Google Play. Dzięki optymalizacji wyświetlonych odpowiedzi na wpisane pytania w wyszukiwarce nasza aplikacja nie będzie pominięta. Wielu Klientów trafia na kolejne aplikacje, dzięki usilnemu szukaniu ich w sklepach Google Play oraz sklepach z aplikacjami.
Wiele więc zależy od rangi naszej aplikacji w wynikach wyszukiwania. W tej kwestii ważne są:
– nazwa naszej aplikacji – to właśnie po niej internauci szukają aplikacji. Trzeba bardzo przemyślanie dobrać frazy kluczowe, po których odbiorcy mogą nas szukać. Kłopotu przysporzyć może zmiana tytułu obecnej już aplikacji mobilnej, natomiast sławę uzyskać może ona poprzez pocztę pantoflową.
– frazy kluczowe zawarte w opisie aplikacji – opis to ta część, gdzie dalej możemy zawierać hasła, po których odbiorcy mogą nas szukać. Ważne, abyśmy wypowiadali się w ich języku. Możemy również bazować na poczynaniach konkurencji, która ma wyższą pozycję w rankingach wyszukiwarki. Kiedy ustalimy, co jest ważne dla Klientów, następnie możemy rozpocząć pracę nad optymalizacją. Aplikacje mobilne, które w tytule mają frazę kluczową, osiągają w wynikach wyszukiwania wyższą pozycję.

W przypadku fraz kluczowych konkurencji, na rangę aplikacji w wyszukiwarce silnie wpływa ilość jej pobrań przez internautów.
Czym różni się sklep z aplikacjami od Google Play?
W sklepach z aplikacjami najbardziej liczą się wyniki pobrań aplikacji w przeciągu pierwszych 3 dni po jej wprowadzeniu, natomiast w Google Play istotne są wyniki z 30 ostatnich dni.

Bardzo duże znaczenie ma promowanie aplikacji już na samym początku, gdyż ciężko jest oddziaływać na liczbę ściągnięć w optymalizacji sklepów z aplikacjami.
Można również działać na portalach społecznościowych oraz przeprowadzać kampanie marketingowe.

Istotnym elementem optymalizacji w sklepach z aplikacjami są opinie oraz oceny wydawane przez Klientów na temat aplikacji, które kształtują jej poziom w wynikach wyszukiwania.
W przypadku aplikacji dedykowanej na skalę światową – jej pozycja ma szansę osiągnąć spore efekty. Gdy właściwie zaprezentujemy wiadomość w aplikacji, Klienci mogą chcieć zostawić nam ocenę oraz recenzję.
Dobrym rozwiązaniem jest wdrożenie w aplikacji formularza kontaktowego lub systemu do powiadamiania o błędach, dzięki czemu unikniemy wydawania złych opinii.

Jeśli podejmiemy wszystkie właściwe kroki, automatycznie przyczynimy się do zwiększenia liczby ściągnięć naszej aplikacji. Są jednak takie czynności, które przynoszą rezultaty dopiero po upływie pewnego czasu. My powinniśmy cały proces nieustannie obserwować.
Najkorzystniejsza grupa fraz kluczowych zmienia się całkowicie po kilku miesiącach w porównaniu do tej, z którą na początku przeprowadzaliśmy optymalizację. Zazwyczaj jednak twórcy nie dbają o ASO, co przyczynia się do tego, że czynnik ten staje się najlepszym miejscem, w którym można uzyskać przewagę.

2. Rozrost aplikacji bez koncepcji na jej monetyzację

Wiele firm przez długi czas poszukiwało najlepszej struktury monetyzacji, wyróżnia się również takie, które w dalszym ciągu nad nią pracują.

Nie dla wszystkich łatwą czynnością było odszukanie najlepszych rozwiązań. Wielu twórców nadal ma nadzieję, że w końcu uda im się dotrzeć do jakiś korzystnych rozwiązań.
Do procesu monetyzacji aplikacji nie powinniśmy podchodzić z obojętnieniem, ponieważ wskazanie dobrego planu może przyczynić się do rozwoju aplikacji i powiększenia grona odbiorców.

Efektywne koncepcje dla monetyzacji aplikacji mobilnej:

– dokonywanie zakupów w aplikacji – chodzi tutaj o to, by zaoferować zakres, który będzie stanowił dodatek do aplikacji. Model ten stosowany jest przede wszystkim w grach, w których za poniesieniem dodatkowych kosztów możliwy jest wykup dostępu do pewnych zawartości. Takie rozwiązanie skutkuje tym, że użytkownik wydaje określone środki pieniężne, a przy tym nie opuszcza aplikacji czy gry. Stosuje się tutaj także specjalne ogłoszenia i ograniczenia, w celu dokonywania świadomych transakcji. Kilka wprowadzonych metod przyczynia się do tego, że odbiorcy z chęcią płacą za wszelkie dodatki, jakie są oferowane w aplikacji.

– większy poziom trudności w kolejnych etapach – dotyczy to gier mobilnych, w których odbiorca poznaje zaoferowaną produkcję. Rosnący poziom trudności nakłania go do zakupu, dzięki któremu dalszy rozwój gry będzie łatwiejszy. Dobrym rozwiązaniem są bonusy dodatkowe, a także darmowe prezentowanie próbek tego, co użytkownik uzyska, jeśli dokona zakupu.

W przypadku, gdy nie mamy żadnych szczególnych pomysłów na dodatki w grze, możemy skorzystać z odpłatnej redukcji reklam. Jeśli jednak na całym ekranie wyświetlać się będą banery reklamowe, użytkownicy mogą nie być zadowoleni. Warto wprowadzić również pakiety sprzedażowe, oferujące kilka ciekawych funkcji.

Na przychody generowane przez aplikację pozytywnie mogą zadziałać także oferty czasowe – najlepiej bardzo ekskluzywne. Dobrym planem jest wprowadzanie dodatków różniących się od typowych ofert, które ponadto mają zaskakująco wysokie ceny. Taki model monetyzacji aplikacji jest warty wykorzystania. Najczęściej łączy się go z reklamami, ponieważ niezbyt wielu odbiorców dokonuje zakupów, ale często są oni skłonni na poniesienie dużych wydatków w aplikacji.

Reklamy zastosowane w aplikacjach – wiele dużych firm podąża w tym kierunku, mając w świadomości fakt, że nie ma dużo metod, którymi można by dotrzeć do odbiorców i które umożliwiłyby tak samo nakierowaną reklamę.
Trzeba przyznać, że wydatki poniesione na reklamę nadal są nierównomiernie niskie w odróżnieniu od innych mediów. Wykorzystanie monetyzacji aplikacji w tym właśnie zakresie jest efektywne, ponieważ pozwala zrozumieć położenie użytkownika. Umożliwia korzystać z danych, które są związane z jego lokalizacją. Obecnie pracuje się nad nowymi metodami na wykorzystanie gromadzonych danych, a zachowania Klientów są coraz łatwiejsze do przewidzenia.
Reklama ta występować można pod wieloma formatami. Wybrać trzeba ten, który najlepiej będzie pasował do danej aplikacji. Czasem w tym celu trzeba przeprowadzić testy.

Aplikacje mobilne, za które trzeba płacić – opcja ta nie jest możliwa dla każdej aplikacji, ale tam gdzie można ją zastosować przynosi naprawdę dobre korzyści. Zazwyczaj sklepy oferują jednakową aplikację w formie płatnej oraz darmowej. Aplikacja bezpłatna pokazuje mniej więcej, co czeka na użytkownika w pełnej wersji i ma ona przekonać odbiorcę do tej płatnej. Inna strategia to wyznaczenie okresu testowego w aplikacji, w którym dla odbiorców dostępna jest wersja bezpłatna oraz zagwarantowanie opłaty, kiedy okres ten się zakończy.

Reklama SMS – poprzez umieszczenie formularzy w aplikacji możemy pozyskać kolejne źródło dostępu do klientów. Uwzględnienie ich numerów może nam znacznie pomóc i w efekcie przynieść pozytywne skutki. Co prawda twórcy aplikacji nie wykorzystują zbyt często tego rozwiązania.
Decydując się na SMS marketing najlepiej zastosować zniżki, a także formularze, poprzez które Klienci otrzymają od nas nowe oferty. Kiedy wykorzystujemy taką reklamę, musimy wiedzieć jakie miejsce jest finalne na ich odbiór.

Sponsoring oraz partnerstwo – jeden wspólnie prowadzony marketing dla kilku aplikacji może skutkować lepszym spojrzeniem na kilka firm. Jeśli chodzi o partnerstwo dla marketingu aplikacji najkorzystniej będzie znaleźć podmiot, który ma podobną bazę odbiorców. Jako przykład można wskazać wdrożenie funkcjonalności lokalizacyjnych, które wykorzystują rozwiązania danej firmy w aplikacji innej. Poprzez takie działanie zazwyczaj umacnia się wizerunek aplikacji.

3. Nieumiejętność badania danych w aplikacji

Aby nasza aplikacja mogła się rozwinąć, ważne jest rozumienie postępowań naszych odbiorców. Dzięki analityce mobilnej możemy się wiele dowiedzieć, a pojawiające się coraz nowsze narzędzia dają wielkie możliwości. Dotrzemy także do wielu rozwiązań, które wskażą nam, jak właściwie wypromować aplikację.

 

4. Powszechne formy marketingu

Reklamę można bardzo szeroko definiować. Granica jaka dzieli marketing, PR, obsługę klienta i powszechną sprzedaż zaczyna zanikać. Marketing aplikacji mobilnych koniecznie musi być inaczej potraktowany niż inne produkty. Musimy wiedzieć, że inwestując w marketing w powszechnych mediach nie dotrzemy w pełni do naszych Klientów. Oni poszukują naszych aplikacji głównie w sklepach, co zostało już wspomniane. W tym miejscu warto walczyć o zainteresowanie użytkowników, poprzez skorzystanie m.in. z mobilnych kanałów reklamowych. Opcja wykorzystywania z wielu struktur rozliczeń(np. opłata za jedno kliknięcie), a także różnych wielkości reklamy z opcją targetowania dla danej grupy przyczynia się do tego, że jest to bardzo skuteczna forma promowania aplikacji, którą warto mieć ściśle na uwadze.

5. Niezbyt znana ikona oraz nazwa aplikacji

Jak powszechnie wiadomo w każdej kwestii najważniejsze jest pierwsze wrażenie. W związku z tym bardzo ważna jest ikona, której wygląd wpłynie na to, ile odbiorców zdecyduje się pobrać aplikację. To ona jako pierwsza jest zauważalna w sklepie.

Cechy właściwej ikony aplikacji mobilnej:

– skalowana – czyli dobry wygląd bez względu na jej rozmiar. Projekt, który będzie już skończony warto też zobaczyć na kilku wyświetlaczach. Liczba elementów, jakie zawarto w ikonie wpływa na ten czynnik, dlatego już na starcie tworzenia projektu trzeba o tym pamiętać.

– rozpoznawalna – a więc taka, która będzie się wyróżniać i zapadnie w pamięci każdego. Tutaj również nadmierna liczba elementów może mieć niekorzystny wpływ na rozpoznawanie ikony. Dobrą taktyką jest sprawdzenie ikon popularnych aplikacji w sklepach, zwracając uwagę na to, jakie sposoby zwrócenia uwagi wykorzystali ich autorzy. Wykonanie projektu aplikacji w kilku wersjach i porównanie ich ze sobą oraz innymi ikonami pomoże dotrzeć do tych, które są wyróżniające na tle innych, ale nie negatywnie.

– konsekwentna – czyli pasująca do całej szaty graficznej aplikacji, zrzutów ekranu w sklepie oraz opisu, jaki został stworzony dla odbiorcy. Dobrze stworzona ikona może przekazać mniej więcej to, co czeka na nas, kiedy uruchomimy daną aplikację. Podstawą jest zastosowanie jednakowej gamy kolorów.

6. Brak koncepcji na aplikację przed rozpoczęciem jej tworzenia

Zanim prace nad aplikacją zostaną rozpoczęte, koniecznie trzeba przygotować koncepcję marketingową oraz wyznaczyć cele na około pierwsze pół roku. Koncepcja marketingowa musi zaczynać się od etapu wstępnego, gdzie zostanie zbadana konkurencja i kończyć się na post launch’u, gdy aplikacja będzie już wdrożona.

Działania ukierunkowane na mobile uwzględniają trzy etapy na drodze naszego odbiorcy – jego zdobycie, zainteresowanie, a także etap retencji i monetyzacji aplikacji. Pozyskiwanie nowych klientów wymaga od nas jednoczesnego działania na kilku obszarach. Dobrym krokiem z naszej strony może być zaangażowanie innych klientów do pozyskania nowych. Możemy także współpracować z producentami telefonów, którzy np. przeinstalują aplikację na swoje urządzenie.
W przypadku promocji aplikacji warto posłużyć się też marketingiem efektywnościowym. Wykorzystując sieci reklamowe możemy dokonywać płatności tylko za te elementy, które nas interesują.

Aplikacja musi być też dobrze stworzona pod kątem UX. Klient powinien mieć możliwość stworzenia konta, które będzie funkcjonowało między sprzętami platformami i w ten sposób utrzyma jedność doświadczeń, które będą wypływały z aplikacji.

7. Pozyskując nowych Klientów, zapominamy o obecnych

Autorzy aplikacji często gdy poszukują nowych Klientów, zapominają o obecnych. Liczba czynnych użytkowników naszej aplikacji obrazuje nam ich lojalność wobec nas. Powinniśmy dbać także o Klientów, których już zdobyliśmy, gdy Ci mają coraz większe poczucie własnej wartości.
Zdarza się obserwować, że znaczna część odbiorców zrezygnowała z aplikacji zaledwie po kilku dniach. Natomiast utrzymanie 25% Klientów po 3 miesiącach jest sukcesem. Jeśli znaczna część odbiorców opuściła nas, może być to niedobry znak i oznaczać, że nasza aplikacja nie działa tak, jak Klienci by chcieli. Często też powodem jest zbyt duża zawartość opcji. Aby utrzymać odbiorców trzeba zwrócić uwagę na dopasowanie opinii, spersonalizowanie wyników wyszukiwarki. Aplikacja musi zawierać same istotne dla odbiorcy treści.

8. Nie zainicjowanie kontaktu z użytkownikami

Klienci bardzo cenią sobie fakt, gdy mogą skontaktować się z developerem aplikacji. W końcu ich obsługa również jest elementem marketingu. Jeśli umożliwimy Klientom kontakt z sobą, bardziej poznamy ich oczekiwania, a w efekcie stworzymy najbardziej pożądane przez nich produkty. Będziemy także postrzegani jako osoby dbające o swoich Klientów. To także element ASO.W niektórych sklepach odbiorcy skontaktują się z nami za pośrednictwem odpowiedniego przycisku, który przeniesie ich do formularza.

9. Nie podjęte jakiekolwiek czynności marketingowe przed ostatecznym wdrożeniem aplikacji

Pełen start oraz promocja aplikacji muszą być odpowiednio wcześniej dokładnie zaplanowane. Baza klientów powinna być tworzona jeszcze przed wdrożeniem aplikacji do sklepów. Aplikacja w pierwszym etapie powinna być przetestowana przez właściwe osoby.

Dzięki landing page można zbudować bazę klientów. Będą mieli oni tam wgląd do informacji dotyczących już niebawem wdrożonej aplikacji, a także możliwość zostawienia swoich danych, dzięki czemu powiadomimy ich o starcie aplikacji. Trzeba umożliwić im jedynie zapis do newslettera, a być może bardzo tanio pozyskamy spore grono Klientów.

Zainteresowanie Klientów aplikacją można wzbudzić np. poprzez połączenie procesów content marketingu z PRowymi. Możemy także być aktywni w różnych kanałach społecznościowych. Dyskutujmy również głośno z innymi o naszej aplikacji, wzbudzając coraz większe zainteresowanie.

10. Brak wprowadzenia koncepcji viralowej dla aplikacji

Taka koncepcja skutecznie pozwala uzyskać twórcom aplikacji wiele korzyści.
Jeśli dobrze opracujemy koncepcję viralową w aplikacji, tanim sposobem uzyskamy nowych Klientów. Umożliwmy im samodzielne promowanie aplikacji mobilnej
Jeśli w naszej aplikacji będzie coś cennego i interesującego, użytkownik pod wpływem pozytywnych emocji chętnie podzieli się tym z innymi.

Taka funkcja powinna być w pełni dostosowana do naszych klientów. Gdy więc są oni częstymi użytkownikami danej sieci społecznościowej – umieśćmy ją na pierwszej pozycji w rankingu wyboru. Aplikacje, które publikują położenie odbiorcy mogą też zachęcać do dzielenia się tymi informacjami np. na Instagramie.

Nie powinniśmy tworzyć czegoś takiego, co nakłoni odbiorców na nieświadome podzielenie się jakimiś wiadomościami z innymi, gdyż źle może to świadczyć o nas samych.

Wyróżnia się jeszcze inne pomyłki, które popełniają autorzy promując swoje aplikacje. Wpływają one na całkowity koszt ich wdrożenia na sprzęcie odbiorcy.

Uniknięcie błędów, jakie zostały przedstawione w tym wpisie sprawią, że cały proces promocji aplikacji będzie dla ich twórców łatwiejszy.

Wyceń projekt

Na jaką platformę potrzebna jest aplikacja?

Czy potrzebujesz projekt graficzny?

Czy aplikacja ma łączyć się z innymi systemami?

Ile ekranów przewidujesz w aplikacji?

Opisz w skrócie jakie funkcje będzie zawierać Twoja aplikacja

0/5000

Podaj swoje dane