ASO czyli optymalizacja aplikacji pod względem wyszukiwarki dostępnej w sklepach z aplikacjami coraz bardziej zyskuje na popularności. Obejmuje ona zakres działań, które nastawione są na zwiększenie zasięgu, widoczności, a także ilości ściąganych aplikacji.
Każdy powszechnie znany system operacyjny ma własny sklep z aplikacjami:
– system Android – znajduje się w sklepie Google Play
– system AppStore i system Windows Phone znajduje się w sklepie Marketplace.
W dzisiejszym wpisie przedstawimy wskazówki dotyczące poprawnego sporządzenia opisu aplikacji w sklepie Google Play, by dotarł on do szerokiego grona odbiorców takiej platformy.
W sklepie Google Play mówi się o wybranych najbardziej kluczowych czynnikach rankingowych, m.in.:
– o opisie aplikacji
– o dziennej liczbie instalacji
– o dziennej liczbie odinstalowanych aplikacji
– o czynniku mediów społecznościowych – jeśli chodzi o Google Play, tutaj szczególnie istotne jest Google Plus.
Wszelkie działania w zakresie App Store Optimization wiążą się głównie z opisem aplikacji. Optymalizacja aplikacji od strony zwiększania zasięgu w Google Play to zjawisko zyskujące na popularności. W miarę rozwoju tej sfery algorytmy odpowiadające za widoczność aplikacji ulegają wiec nieustannie zmianom.
Zoptymalizowanie opisu aplikacji jest możliwe przede wszystkim wtedy, gdy dobrze zrozumiemy finalnych odbiorców naszej aplikacji – głównie metodę i słowa, po których będą oni szukać aplikacji zgodnej z ich wymogami. Jeśli mamy wiedze z tego zakresu, możemy od razu optymalizować opis naszej aplikacji.
Przede wszystkim wszyscy twórcy muszą zoptymalizować tytuł swojego rozwiązania. W tytule powinna znajdować się jego nazwa – taka, która będzie łatwa do zapamiętania przez odbiorców. Ma to znaczenie, ponieważ spora ilość instalowanych aplikacji pochodzi z polecenia od innych. W takim tytule można też wykorzystać słowa opisujące działanie aplikacji. Trzeba jednak przy tym pamiętać, że zbyt długi opis osłabia cały przekaz.
Kolejny ważny element w tej kwestii to opis aplikacji. Na opis składają się 2 elementy:
– pierwszy widać po przejściu na rozwiązanie zanim rozwinie się opis
– drugi widać po tym jak rozwinie się opis.
W 1. elemencie trzeba w miarę zwięźle napisać o metodzie funkcjonowania rozwiązania. Warto wykorzystać w nim najistotniejsze frazy kluczowe. Pamiętajmy, że ten fragment opisu musi prezentować podstawową zasadę funkcjonowania rozwiązania. W 2. elemencie istnieje możliwość szerszego rozbudowania opisu. Można tutaj dogłębniej opisać działanie naszego rozwiązania. Warto tutaj wykorzystać większą ilość fraz kluczowych, które będą opisywać działanie istotne dla naszych odbiorców.
W ramach wyłącznie treści opisującej aplikację, przykładajmy dużą wagę do screenshotów. Także logo aplikacji jest ważne w jej odbiorze przez odbiorcę, dlatego na tym elemencie również się skupmy.
Istotny czynnik to również stosunek ilości instalacji aplikacji do ich odinstalowań. Jeśli sklep z aplikacjami będzie generował znaczną ilość kolejnych odbiorców, to raczej nie trzeba promować aplikacji, która polega na bezpłatnym okresie testowania naszego rozwiązania.
Na element, na który także trzeba zwrócić uwagę to +1 w Google Plus. Element ten odpowiada opcji „lubię to” w portalu Fb. Nigdy nie starajmy się o sztuczne +1 przydzielane z fikcyjnych kont. Najlepiej poświęcić swój czas na optymalizację aplikacji, a w szczególności trzeba pamiętać o tym elemencie w koncepcji marketingowej, która będzie promować nasze rozwiązanie. Taka koncepcja powinna przedstawiać podobną do siebie komunikację działania rozwiązania.